Matte 1

Att räkna bråk med lego.

Hejsan vårdnadshavare till barn i klass 2A.

Nu kommer en ny matematik film, jag och barnen kommer att se den på måndag och därefter påbörja området bråk i matematik.

Filmen handlar om bråk och hur man kan bygga dem i lego. Vi kommer att börja med området inom bråk som är 1 (en hel), 3/4 (tre fjärdedelar), 1/2 ( en halv) och 1/4 (en fjärdedel).

Detta är något vi kommer att arbeta med i klassrummet för att lättare få en förståelse för storleksskillnaden mellan olika bråktal. Det kan även fungera som en hjälp när ni tillsammans ska gör läxor hemma.

Jag bifogar filmen så ni kan se den.

I Lgr 11, läroplanen för grundskolan kan man i delen för Matematik läsa om vad eleverna ska lära sig och varför.

Syfte: Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband. 

Centralt innehåll: Del av helhet och del av antal. Hur delar kan benämnas och kan uttryckas som enkla bråk samt hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal.

Har ni eller barnen frågor om något så hör gärna av er, och återkoppla gärna vad ni tycker om filmen. Ha en trevlig helg!

Vänliga hälsningar // Malin Wadlund

 

Till mina kursare:  Är filmen på rätt nivå för elever i åk 2? Är filmen tydlig? Om inte, vad ska jag ändra?

Annonser

6 reaktioner till “Att räkna bråk med lego.

  1. Området bråk har jag svårt att se att man börjar med redan i årskurs 2, utan snarare senare. Men själva genomgången av bråk tycker jag är långsam, bra och rätt tydlig. Det som hade kunnat bli tydligare är nåt svar på Varför det är just 3/4 eller 1/2 exempelvis, alltså att det är 3/4 för att det är 3/4 av en hel, går tre ”prickar” uppåt på en fyra prickig skala. Användandet av lego är däremot superbra, nära till hands för barnen att koppla och en bra verklighetsskildring!

    Linus Lundqvist

    Gilla

  2. Supertydlig film Malin! Det enda jag kan komma på att göra för att vara ännu mer tydlig är att ta fram 3 delar och 1 del till 3/4 respektive 1/4 också, precis som du gör till de halva och hela. Bra nivå, jag vet själv inte när man börjar med bråk, om det är i årskurs 2 eller 3 men filmen är lämplig för en årskurs 2 tycker jag.

    Gilla

  3. Vilken bra och tydlig film Malin! Vet att många i andra klass börjar med bråk, om det är för att de är snabba på matte eller om det är standard vet jag inte men tycker absolut att det kan vara lämpligt. Jättebra som introduktion!

    Gilla

  4. En bra kort videosnutt som innefattar mycket relevant information.
    Bra påhitt med legot samt alla de olika färgerna, det ger mer inlevelse.
    Nivån håller sig delvis till årskurs 2, men som skrivet ovan är jag osäker på om innehållet i videon är det. Superbra jobbat!

    Gilla

  5. Är filmen på rätt nivå för elever i åk 2? Är filmen tydlig? Om inte, vad ska jag ändra?

    Jag tycker att nivån är för en åkurs 2:a. Jag tycker att det var smart att använda lego till denna film. Filmen var bra. Kanske att man skulle skriva en hel och en halv som 4/4 och 2/4 i början och sedan visa att man även kan kalla dem en halva och en hel. Annars super!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s