BOM · BOM Bild

BOM Bild auskultation

Denna vecka har jag deltagit vid ett konstpedagogiskt skolbesök på Bror Hjorths hus.img_5505.jpg

Under detta besöket skulle en grupp förskolebarn få lära sig lite om konstnären Bror Hjorht och om skaparformen skulpturer.

Innan vi går in hälsar konstpedagogen barnen välkomna ute i entrén. Här pratar vi om vilka regler som finns på ett museum. Hon berättar för oss att man inte får springa runt, inte skrika eller röra på någon av konstverken. Hon lär oss ”museé-stilen”, att man har händerna på ryggen och tittar bara med ögonen.

Att komma in i Bror Hjorths gamla bostadshus och ateljé är en häftig upplevelse för både stora och små. Det är konstverk överallt och massor att titta på.

Väl inne i Brors vardagsrum sätter sig barnen på golvet tillsammans med konstpedagogen, där samtalar de om Bror, hans konst och hans liv. Han sa själv att han bara kunde måla sånt som han älskade, detta leder till en diskussion om vad Bror tyckte om och vad barnen tycker om.

img_5486-e1493833281700.jpg

Sedan är det dags att gå ut i ateljén och titta på var Bror arbetade. Där visar konstpedagogen på skillnaden mellan en tavla och en skulptur. Samtalet fortsätter en stund om vad en skulptur är, vilka material som kan användas och hur Bror gjorde sina skulpturer.

IMG_5495

Nu har barnen så mycket kunskap att det är deras tur att skapa något dom tycker om.

Efter en kort genomgång med lite fakta om lera som material och några tekniker och begrepp så som kavalett och ”klämma ut” en figur ur leran istället för att göra små delar och försöka sätta ihop så får barnen äntligen en varsin lerklump och börjar skapa (Frid, Johan; Nilsson, Karl-Johan, 2008, s. 26-29). När alla barnen blivit färdiga, samtalar konstpedagogen med barnen. Alla får en chans att berätta om sin skulptur och kompisarna har chans att titta, reflektera över och fråga om de andras skapelser. Detta besök är första delen av två, på nästa besök ska barnen komma tillbaka för att måla sina torra skulpturer.

Barnens skulpturer är fantasifulla och välgjorda, de har varit noga med detaljer och väldigt väl tagit till sig av alla intryck morgonen har bjudit på och de tips och knep som konstpedagogen givit.

Det sätt som konstpedagogen arbetade på som jag tyckte var väldigt bra och något jag kommer ta med mig är att hon har ett tydligt kroppsspråk, där hon hela tiden visar vad hon pratar om. Hon går gärna ner på golvet och sätter sig med barnen för att hamna på samma nivå som dem och att hon under hela besöket ställer öppna frågor och många följdfrågor.

img_5538.jpg

 

Annonser

En reaktion till “BOM Bild auskultation

  1. Bra! Du har bild dokumentation som visar olika moment av besöket. Det är en konst att fånga lärprocessen, men om man lyckas kan sådana bilder vara en utgångspunkt för givande lärsamtal både med kollegor, med eleverna och med föräldrar.
    Det hade varit intressant att veta litet mer om konstbesöket och hur konstpedagogen arbetade.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s